بخشی از متن:
دو نوع اصلی اطلاعات وجود دارد:
۱- فهرست – مجموعه از کلمات مرتب شده ؛ مانند متن نمایشنامه شکسپیر
۲- یک تداعی – مانند علامت یک عنصر شیمیایی و نام آن
راهبرد ها و فنون به خاطر سپاری:
فنون عادی:۱- ارایه اطلاعات۲- تمرین ۳- بازخورد راهبرد های بالا به این دلیل عادی گفته می شود که باید همیشه به کار گرفته شود.
فنون پر بار سازی:۱
- قطعه قطعه کردن اطلاعات
۲- استفاده از یاد یار؛ وزن ؛ سرواژه
۳- تکرار
به کارگیری مهارت ها انواع مهارت ها :
سه نوع مهارت مختلف وجود دارد طبقه بندی مفاهیم و به کارگیری روش کارآمد و به کارگیری اصلها هرچند جزئیات تهیه ارائه تمرین و بازخورد برای هر یک از نوع مهارتها با هم تفاوت دارد ولی شکل اساسی آنها مشابه است و به همین دلیل در یک بخش قرار میگیرند
طبقه بندی مفهوم:عبارت است از به کارگیری یک معیاربرای تعیین تعلقیا عدم تعلقیک چیز به چیز دیگر مثال: ۱- مفهوم حاکی از شی غزل شعری است که : الف ) ۱۴ سطر دارد ب) دارای نظم و قافیه ثابت است پ) موضوع واحدی را بیان میکند ۲- مفهوم حاکی از واقعه الف) یک انفجار اتشفشانی زمانی اتفاق می دهد که سنگ های مذاب از زمین به بیرون پرت شوند ۳- مفهوم حاکی از شی یا واقعه الف) عفونت میکروبی بیماری که مربوط به باکتری است. ۴- مفهوم حاکی ازرای الف) دموکراس حکومت مردم بر مردم است .
به کارگیری روش کاربه کارگیری روش کار به مجموعه منظمی از فعالیتها برای دستیابی به یک هدف گفته میشود معمولا برای دستیابی به یک هدف پیش از یک روش کار معین وجود دارد گاهی روش کار را فن مهارت یا روش نیز مینامند یک روش کار ممکن است فرد را فراگردی ذهنی یا مهارتی عینی باشد بیشتر روش کارها ترکیبی از فعالیتهای ذهنی و عینی است.
یک رابطه غلت و معلولی را به سه روش می توان به کار بست: ۱. پیش بینی:این رابطه را میتوان برای تجزیه و تحلیل یک موقعیت علی به کاربرد و تاثیرات آن را پیش بینی کرد عنی علتی منتها به معلولی میشود ۲. تبیین : این رابطه را میتوان برای تجزیه و تحلیل یک موقعیت معلولی به کار برد و علت آن را تبیین کرد عنی معلول منتها به علت میشود ۳. راحل: این رابطه را میتوان برای تجزیه و تحلیل یک موقعیت معلولی مورد انتظار به کار برد تا علتهای لازم برای تحقق آن موقعیت معلولی تعیین و به کار گرفته شود یعنی تاثیر مورد نظر منتهیبه انتخاب کاربرد علت لازم میشود
فنون عادی:۱- ارایه : به کارگیری یک اصل به معنای کاربرد یک تعمیم در موارد خاص است تامین عبارت است از تعریف یک مفهوم دستورالعمل یک روش کار و عبارت بیان کننده یک اصل. ارائه باید شامل یک تعمیم و جند مثال و در یک راهبرد نخست مثالها و در یک راهبرد از کل به جز بتدا تعمیم ارائه میشودراهبرد از جز به کل برای شاگردان جوانتر بهتر است معمولاً بهترین راهبرد ارائه همزمان تامین و مثال است طوری که به تدریج تعمیم از مثالهای بعدی حذف میشود. ۲- تمرین : تمرین باید از هر جهت با مقتضیات پس از آموزش سازگار باشد یعنی از جهت دستورالعملها شرایط درون دادهها تجهیزات بیعت فعالیتهای شاگرد و غیر این اصل تجربه و اثبات شده آموزشی اخیرا به نام کارهای معتبر و یادگیری در زمینه معروف شده استولی احتمالاً فدا کردن بخشی از سازگاری هنگام تمرینهای ابتدایی مهارتهای مشکل میتواند یادگیری آن را آسانتر کند.
فهرست:
راهبرد ها و فنون به خاطر سپاری:
فنون عادی
فنون پربار سازی
به کارگیری مهارت ها
طبقه بندی مفاهیم
بازخورد
تصویر پیش نمایش: